2014. március 18., kedd

Gyors élvezet a Szépműben

Kovács Vera

Az „Eszmény diadala – Raffaello” kiállítás csak holnap nyílik a Szépművészeti nevet viselő muzu-nagyhatalom földalatti termében, de hála titkos forrásunknak elsőként tudósítunk a helyszínről. Szemtanúnk meg kívánta őrizni anonimitását, de vallomását a rendelkezésünkre bocsátotta, ez csak nálunk olvasható.

„Ma, délután 2 órakor eltévedtem a Szépművészeti Múzeumban. Ekkor szembejött velem egy festmény, ami addig-addig hívogatott, hogy végül már majdnem a plexijét súrolta az orrom. Ekkor fedeztem fel, hogy fennáll a lopakodás állapota nálam. Azonnal a látogatók számára nyitott terület felé vettem az irányt, de azt hiszem ismét eltévedtem, és csak a terem megkerülését követően tudtam távozni a kijáraton keresztül.”


A feldúlt szemtanú instant és ideiglenes beszámolóját szintén itt közöljük.


„Az Esterházy Madonna az „isteni” Raffaello egyik mesterműve. Kicsi, de távolról is kitűnik a háromszög kompozíció harmóniája, meg Mária szeretete, önfeláldozása vagy micsodája. A festmény bevonzott a kiállításra, megigézett és elbűvölt. Aztán feleszméltem, és az volt az első gondolatom, hogy basszus, ez az egyetlen festmény?”


A kiállítás Raffaello és követőinek metszeteit, rajzait mutatja be, szemtanúnkat azonban eltévedése előtt nem tájékoztatták a ruhatárban.


Mármint így a kiállítás olyan mintha először jönne az orgazmus és utána az előjáték.”


Itt ismét meg kell szakítanunk e beszámolót. Az Esterházy Madonna éppen befejezetlensége okán került a kiállításba, hiszen a gyermekek befejezetlen figuráin pontosan végigkövethető a festő alkotási metódusa.


imageEsterházy Madonna


Bejött, hogy a kép mellett egy nagy érintőképernyőn színes-szagos, dalra fakadós, röntgenképes elemzéseit lehet megtekinteni a műnek. Látszott, hogy Raffaello csak pár lendületes, gyors, mégis precíz mozdulattal vázolta fel a kompótot.” (feltehetően a kompozícióról esik itt szó)


„Bár a kezdeti csalódáson a tárlat végéig sem sikerült átvergődnöm magam, meg hát ugye nagy sietésben voltam a lopakodás miatt is; azért volt egy rajz, a „Mária koronázása” festményről  –az elkészült kép Rómában látható – ami tetszett. Ezt a mű volt Raffaello első nagy, önálló vállalkozása, és azon állt vagy bukott a karrierje, hogy a perugiai családnak, akik pénzelték – az Oddik – tetszik-e a festmény vagy sem. Mármint azért készült ez a rajz is – aminek sajátkezűségét amúgy az bizonyítja, hogy már ekkor is nagyon pontosan, mégis könnyedén skiccelt a művész – mert Raffaello úgy izgult, hogy minden rendben menjen. A művész is csak ember.”


Értékeljünk!      
                                                                                                           

nézd meg, ha: szereted a gyors orgazmust, a szép rajzokat és a festmények mélyén rejlő történeteket.

ne nézd meg, ha: sokallod a 2200 Ft-os jegyárat, amit a gigamuzu pénztárában húznak le rólad, és ha azt várod, hogy ez is egy lesz a kiállítás-gyár egyik lehengerlő tárlatai közül, mert ez finomabb, érzékenyebb ügy annál.


Ha bizonytalan vagy és még nem láttad a másik időszakit, a Caravaggiót, de szeretnéd megnézni, akkor érdemes kombinált jegyet venni, így csak 600 Ft a Raffaello-kiállítás megtekintése.


Figyelem!! Hideg van bent, kabátot érdemes magunkon hagyni.

image

Mária mennybemenetele - Toll és barna tinta, fekete krétanyomok

image                Mária koronázása - Róma, Pinacoteca Vaticana

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése