Kovács Vera
Pénteken a Műcsarnokban jártunk, ahol a Julia Stoschek Collection – Egy város entrópiája kiállításon a
gimnáziumokban ettől a tanévtől kezdődően kötelező önkéntesség eredményeként
már harmadik alkalommal az ELTE Trefort Ágoston Gyakorlóiskola önkénteseinek
jóvoltából, a KOMMENT kommunikációs program keretében diákok felelnek a
látogatók kérdései, ők teremtik meg a kapcsolatot ember és műtárgy között.
Miután lelkes önkéntesek kézről-kézre adtak, végigkalauzoltak minket az egész
kiállításon, Szabics Ágnessel beszélgettünk, a projekt kiötlőjével és
megvalósítójával, arról, hogy miképp jön létre egy új önkéntes-program, az
előkészítés nehézségeiről, és arról, hogy miért megfizethetetlen az a
tapasztalat, amit a Műcsarnok a gimnazistáknak nyújt.
Mi motiválta ennek a projektnek a létrejöttét?
A kötelező önkéntesség miatt idén
először fogadunk önkénteseket gimnáziumokból. Már 10-15 iskolával létrejött a
közösségi szolgálati munkáról szóló megegyezés, ennek keretében bármilyen
munkát lehet adni a tanulóknak, de én szerettem volna komolyabb tevékenységet kitalálni
nekik. Azt szerettem volna, hogy ők is gazdagodjanak a Műcsarnokban eltöltött
idő alatt.
Ősszel szerveztünk egy
beszélgetést, amelyen pedagógusok, szülők és diákok vettek részt, többek között
azzal a céllal, hogy közös nevezőre hozzuk a közösségi szolgálati munkával kapcsolatos
érdekeinket. Már akkor nyilvánvalóvá vált, hogy például nem dolgoznának
szívesen teremőrként a fiatalok. Innen jött az ötlet, hogy a kiállítás ideje
alatt öt péntek délután ”álljanak készenlétben”, így amikor jönnek a látogatók
és szeretnének, akkor beszélgethetnek az önkénteseinkkel a kiállított művekről
és a művészekről. Ezen a kiállításon tizenhárom gimnazista készült fel 26
alkotásból.
A diákok önállóan készültek fel a tárlatvezetésekre?
Igen is, meg nem is. Beszéltem
minden kurátorral, aki részt vett a kiállítás szervezésében. A diákok őket
megkeresve, velük együtt dolgozva tájékozódtak a művekkel kapcsolatban, illetve
kaptak írásokat a művekről és művészekről egyaránt. De a saját
véleményüket is megfogalmazhatják és megoszthatják a látogatókkal.
Ez egy úttörő kezdeményezés, vagy már kialakult gyakorlatnak az
eredménye?
Ez volt az első alkalom, ami adódott
az önkéntesi programból és a kiállítás tematikájából, de a kurátorok is nagyon
készségesek voltak az együttműködésre. Mivel sikeres volt a közös munka, ezért
a családi nap megszervezésébe is bevontuk az önkénteseinket, ezt a programot
újra meghirdetjük, február 22-ére.
A családi napon a Trefortosok és
a kisképzősök tartották az egész programot. Nagyon aktívak és lelkesek voltak!
A kisképzősök a technikai megoldásokban segítettek, és dokumentálták az egész
rendezvényt. A Trefortosok meséket olvastak fel, és szervezték az
árnyjátékot a gyerekekkel. A látogatók is élvezték és nagyon jól tolerálták,
hogy nem múzeumpedagógusok, hanem fiatalok foglalkoznak a gyerekekkel.
Ki nyer a leginkább ezen a projekten?
Mindenki, remélem… Ez egy egészen
komplex önkéntesi programnak is felfogható. Nagy előkészülettel jár, hogy nem
múzeumpedagógusokkal, nem pedagógusokkal, vagyis tapasztalt szakemberekkel
dolgozom együtt, úgy kell felkészíteni az önkénteseket, hogy jól működjön az
egész program. A családi napon két-két diák volt az alkotásoknál, a két
iskolából, ezért idegen fiatalokkal kellett együttműködniük. Kevés az olyan
lehetőség is, ahol kisgyerekekkel foglalkozhatnak a diákok. Gyakorolhatták azt
is, hogy hogyan tudnak egyszerre felnőttekkel és gyerekekkel kommunikálni, és
bár nyilván ők irányítanak, a generációk közötti különbséget is megtanulják
áthidalni. Nagyon szépen oldották meg a rájuk bízott feladatokat, és azt hiszem
élvezték. Amikor felmerült egy új, családi program megszervezése, már aznap megkaptam
a névsort, hogy ki szeretne újra eljönni.
Szeretném, hogy ha arról szólna az
önkéntesi feladat, hogy azt érezzék át a diákok, hogy mindenki számára van olyan
munka, ami nagyon jó, amiben jól érzi magát, hogy a munka nem teher, nem nyűg,
hanem egy élvezetes időtöltés. Szeretném, ha mindenki megtalálná azt a fajta
tevékenységet, amit szívesen csinál. Ez lehet a szerepe annak, ha kipróbálnak
több intézményt, több munkahelyet.
A jövőben is folytatni szeretnétek ezt a gyakorlatot?
Egyszerre nem lehet nagyon sok
önkéntest fogadni, mert szeretném, ha közvetlen lenne a kapcsolat közöttünk, hogy
mindenkivel legyen lehetőség személyesen foglalkozni. Egyúttal ez nagyon nagy feladat
– szívesen fektetek bele energiát, bár egyszerűbb nyilván nekem megtartani egy
foglalkozást, mint felkészíteni rá embereket, mégis fontosnak tartom. Most egy
angol osztályfoglalkozást szervezünk egy angoltanárnővel, napi szinten telefonálunk
egymással, emaileket váltunk. Három hetet készülünk rá, két próbafoglalkozást
tartunk – és ebből lesz egy alkalommal egy múzeumpedagógiai foglalkozás önkéntesek
közreműködésével. Persze ennek más hozadéka van a közreműködő tanulók számára.
Van valami mód arra, hogy ez idővel könnyebbé váljon, egy önmagát
generáló folyamattá?
Akik már voltak itt, azokkal
sokkal könnyebb együtt dolgozni. Például ma, a harmadik alkalommal már nem
kellett bátorítani az önkénteseket, már ők szólították meg a látogatókat,
beszélgettek velük, és az ötödik alkalommal már minden tökéletes lesz. Nagyon
gyorsan váltakoznak a kiállítások a Műcsarnokban, és mindenhez másféle tevékenység
illik, ezért arra fogok törekedni, hogy minél változatosabb legyen a munka a
diákok számára, így nem valószínű, hogy ez önmagát generáló folyamattá válna.
Milyenek a visszajelzések?
A családi napon nagyon örült
minden látogató, hogy fiatalok fogadják őket a Műcsarnokban, és ők mondták el a
lehetőségeket; milyen programokon vehetnek részt, milyen kiállításokat
tekinthetnek meg. Az gyakori volt korábban is, hogy a látogatók megszólítják teremőröket,
kérdezik őket a műalkotásokról, vagy éppen elmondják gondolataikat, talán ezért
szerencsés, ha ezt a lehetőséget az intézmény biztosítja, jelen esetben a
KOMMENT program keretén belül.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése