2014. február 13., csütörtök

LÉGY TUDATOS ÖNKÉNTES! – AVAGY HOGYAN HOZD KI A LEGTÖBBET A MÚZEUMBAN TÖLTÖTT IDŐBŐL





Lóránt Andrea


Andi – aki két szakon tanul muzeológiát illetve andragógiát – a Szépművészetibenvégzett munkája során nem csupán kötelező szakmai gyakorlatát végezte el, de bepillantást nyert egy összetett rendszer működésébe/módszertanába, és emellett múzeum-rajongását is kielégítette. Nekünk elmondta, hogy miként hozta ki a legtöbbet a múzeumban töltött idejéből.





2012 tavaszán kezdtem önkénteskedni a Szépművészeti Múzeumban. Abban az évben felvételiztem az ELTE történelem szakának muzeológia szakirányára, mellette pedig andragógia szakon folytattam tanulmányokat. Mindkettőhöz illik a Szépművészeti Múzeum által kínált lehetőség, leendő andragógusként nagyon érdekesnek találtam az intézmény önkéntesprogramját, felépítését, működtetését. A muzeológia szakirányra való bekerülés előtt pedig mindenképp szerettem volna "közelebbről" is megismerkedni egy múzeummal, a Szépművészeti pedig remek választásnak tűnt.


Mivel a múzeum önkéntes programja eléggé telített (vagy legalábbis akkor az volt), ezért bekerülni is nehéz. Én egy szerencsés „véletlennek” köszönhetem a felvételt: éppen akkor nyílt a St. Gallen-i kalandok c. grafikai kiállítás, melyhez Juhász Litza múzeumpedagógus egy interaktív termet is berendezett. Ide kerestek éppen akkor önkénteseket. 


A jelentkezést egy felvételi követte, ami magyar és angol nyelven felváltva folyt. A felvételiztető, az önkéntes program koordinátora, Csordás Izabella volt, aki nem a múzeumra vonatkozó adatokat kérdezett tőlem, inkább a személyiségemre, az érdeklődési körömre volt kíváncsi. Az interaktív teremben elsősorban múzeumpedagógiai, múzeumandragógiai tevékenység végzése volt a feladatom, azaz próbáltam bevonni a látogatókat a rendelkezésükre álló kézműves lehetőségekbe, a dombornyomás kipróbálásába és igyekeztem felkelteni az érdeklődésüket az interaktív kártyák iránt (ezek érdekes információkat, játékos feladatokat tartalmaztak az amúgy nehezen érthető grafikai művekről). Emellett – talán kevésbé érdekes - látogatói statisztikát is vezettem.


Emellett más családi rendezvényeken is besegítettem, ahol igyekeztem az alkotó kisgyerkőcök segítségére lenni, valamint különféle kiállításmegnyitókon, fogadásokon tevékenykedtem. De van lehetőség akár infopultban vagy a könyvtárban végezhető tevékenységre is. 


A feladataim során nagyrészt önállóan dolgoztam, a 4 órás műszak során végig „egyedül” voltam, így magamnak kellett megoldanom a felmerülő nehézségeket és kidolgoznom a leghatékonyabb kommunikációs technikákat. Szerencsére a munkavégzés megkezdése előtt tartott tréningen ehhez sok segítséget kaptam.


Tapasztalataim szerint az önkéntesek, mivel kedvtelésből teszik, amit tesznek, nagyon nagy lelkesedéssel és odaadással végzik munkájukat, mind a látogatók informálása során, mind az egyéb önkéntes területeken. Ezt az összetartást és jó hangulatot a különböző tréningek és találkozók is próbálják megerősíteni, illetve fenntartani.


Bár az önkéntességet időhiány miatt egy ideje már abbahagytam, nagyon élveztem az ott töltött időt és úgy érzem, hasznomra váltak az önkéntes munka során megszerzett ismeretek.  Mindenkinek csak ajánlani tudom a Szépművészeti Múzeum önkéntesprogramját, mert színes, sokoldalú munkavégzésre nyújt lehetőséget. ;)


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése