Kovács Vera
Az „Eszmény diadala – Raffaello” kiállítás csak holnap nyílik a Szépművészeti nevet viselő muzu-nagyhatalom földalatti termében, de hála titkos forrásunknak elsőként tudósítunk a helyszínről. Szemtanúnk meg kívánta őrizni anonimitását, de vallomását a rendelkezésünkre bocsátotta, ez csak nálunk olvasható.
„Ma, délután 2 órakor eltévedtem a Szépművészeti
Múzeumban. Ekkor szembejött velem egy festmény, ami addig-addig
hívogatott, hogy végül már majdnem a plexijét súrolta az orrom. Ekkor
fedeztem fel, hogy fennáll a lopakodás állapota nálam. Azonnal a
látogatók számára nyitott terület felé vettem az irányt, de azt hiszem
ismét eltévedtem, és csak a terem megkerülését követően tudtam távozni a
kijáraton keresztül.”
A feldúlt szemtanú instant és ideiglenes beszámolóját szintén itt közöljük.
„Az Esterházy Madonna az „isteni” Raffaello egyik mesterműve. Kicsi, de távolról is kitűnik
a háromszög kompozíció harmóniája, meg Mária szeretete, önfeláldozása
vagy micsodája. A festmény bevonzott a kiállításra, megigézett és
elbűvölt. Aztán feleszméltem, és az volt az első gondolatom, hogy
basszus, ez az egyetlen festmény?”
A kiállítás Raffaello és követőinek metszeteit,
rajzait mutatja be, szemtanúnkat azonban eltévedése előtt nem
tájékoztatták a ruhatárban.
„Mármint így a kiállítás olyan mintha először jönne az orgazmus és utána az előjáték.”
Itt ismét meg kell szakítanunk e beszámolót. Az
Esterházy Madonna éppen befejezetlensége okán került a kiállításba,
hiszen a gyermekek befejezetlen figuráin pontosan végigkövethető a festő alkotási metódusa.
Esterházy Madonna
„Bejött, hogy a kép mellett egy nagy
érintőképernyőn színes-szagos, dalra fakadós, röntgenképes elemzéseit
lehet megtekinteni a műnek. Látszott, hogy Raffaello csak pár lendületes, gyors, mégis precíz mozdulattal vázolta fel a kompótot.” (feltehetően a kompozícióról esik itt szó)
„Bár a kezdeti csalódáson a tárlat végéig sem
sikerült átvergődnöm magam, meg hát ugye nagy sietésben voltam a
lopakodás miatt is; azért volt egy rajz, a „Mária koronázása”
festményről –az elkészült kép Rómában látható – ami tetszett. Ezt a mű volt Raffaello első nagy, önálló vállalkozása, és azon állt vagy bukott a karrierje, hogy a perugiai családnak, akik pénzelték – az Oddik – tetszik-e a festmény vagy sem. Mármint azért készült ez a rajz is – aminek sajátkezűségét amúgy az bizonyítja, hogy már ekkor is nagyon pontosan, mégis könnyedén skiccelt a művész – mert Raffaello úgy izgult, hogy minden rendben menjen. A művész is csak ember.”
Értékeljünk!
nézd meg, ha: szereted a gyors orgazmust, a szép rajzokat és a festmények mélyén rejlő történeteket.
ne nézd meg, ha: sokallod a
2200 Ft-os jegyárat, amit a gigamuzu pénztárában húznak le rólad, és ha
azt várod, hogy ez is egy lesz a kiállítás-gyár egyik lehengerlő
tárlatai közül, mert ez finomabb, érzékenyebb ügy annál.
Ha bizonytalan vagy és még nem
láttad a másik időszakit, a Caravaggiót, de szeretnéd megnézni, akkor
érdemes kombinált jegyet venni, így csak 600 Ft a Raffaello-kiállítás
megtekintése.
Figyelem!! Hideg van bent, kabátot érdemes magunkon hagyni.
Mária mennybemenetele - Toll és barna tinta, fekete krétanyomok
Mária koronázása - Róma, Pinacoteca Vaticana
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése